Dr n. med. Paulina Lacek

Rehabilitacja onkologiczna

Rehabilitacja onkologiczna skierowana jest do pacjentów dotkniętych chorobą nowotworową. Jest bezpieczna i nie ma negatywnego wpływu na ich zdrowie. Wykorzystanie terapii manualnej w procesie rehabilitacji onkologicznej zależy od fazy leczenia nowotworu, czasu od zakończenia terapii oraz indywidualnego stanu pacjenta i jego własnych potrzeb. Jest uzależnione od obecności dysfunkcji, możliwych powikłań wynikających z przeprowadzonego leczenia onkologicznego, a także od występowania współistniejących schorzeń i urazów narządu ruchu.

rehabilitacja-onkologiczna-lublin-fizjo-vit-paulina lacek
rehabilitacja-onkologiczna-lublin-masaż-po-liposukcji-fizjoterapia-po-mastektomii-fizjo-vit-paulina-lacek

Rehabilitacja onkologiczna
w gabinecie FIZJO-VIT

W gabinecie FIZJO-VIT w Lublinie zajmujemy się fizjoterapią onkologiczną po leczeniu różnych rodzajów nowotworów, a szczególnie po raku piersi. Okres po operacji piersi jest istotnym etapem dla dalszej sprawności pacjentki. Głównym celem jest minimalizowanie skutków operacji oraz dążenie do osiągnięcia jak najlepszego efektu estetycznego w przypadku operowanej piersi. Dla kobiet, które czeka radioterapia, jest to szczególnie intensywny okres, ponieważ konieczne jest osiągnięcie optymalnego stanu funkcjonalnego przed rozpoczęciem tego rodzaju terapii.

Rehabilitacja onkologiczna Lublin

Celem rehabilitacji w onkologii jest :

1. Zapobieganie psychofizycznym następstwom choroby nowotworowej i jej leczenia
2. Usuwanie czynnościowych zaburzeń po leczeniu
3. Przywracanie sprawności psychofizycznej
4. Łagodzenie objawów choroby i poprawa jakości życia
5. Odprowadzenie nadmiaru chłonki
6. Mobilizacja blizny
7. Pobudzenie tworzenia się krążenia obocznego i regeneracji naczyń oraz węzłów chłonnych
8. Przywrócenie równowagi odpływu chłonki
9. Zapobieganie czynnościowym następstwom obrzęku (ograniczenie ruchomości w stawach, zmniejszenie siły mięśni obrzękniętej kończyny, wady postawy oraz zwyrodnieniem stawów).

Rehabilitacja onkologiczna u pacjenta dotkniętego chorobą nowotworową jest w większości przypadków niezbędna. Każdy pacjent powinien otrzymać odpowiednio dopasowaną, indywidualną rehabilitację, ponieważ jest to kluczowe w trudnym okresie podczas leczenia onkologicznego oraz dla radzenia sobie z problemami związanymi z dysfunkcjami narządu ruchu, po zakończeniu terapii.

Rehabilitacja onkologiczna w praktyce

Axillary Web Syndrom (AWS) – syndrom ,,sieci”, ,,sznura” w obrębie dołu pachowego – jest samoograniczającą się i często niedostrzeganą przyczyną znacznej chorobowości we wczesnym okresie pooperacyjnym w obrębie dołu pachowego w przebiegu leczenia raka piersi. Syndrom ten charakteryzuje się bólem w obrębie dołu pachowego, który przebiega w dół w kierunku przyśrodkowej powierzchni ramienia (czasami przez dół łokciowy, aż do ręki, zwłaszcza w kierunku kciuka), ogranicza ruchomość barku – głównie odwodzenie.

W obrazie klinicznym można zaobserwować podobną do ,,sznura/ sznurów” tkankę podskórną rozciągającą się od pachy w kierunku powierzchni przyśrodkowej ramienia, która staje się widoczna, wyczuwalna i bolesna podczas odwodzenia ramienia.
Axillary Web Syndrom ( AWS ) w jednym z badań został stwierdzony u około 48% kobiet, które przeszły zabieg usunięcia pachowych węzłów chłonnych. Może wystąpić także po zabiegu biopsji węzła wartowniczego (SNLB).

Patogeneza powyższego syndromu to m.in. limfatyczno – żylne uszkodzenie, hiperkoagulacja, zastój w powierzchownych naczyniach żylnych i limfatycznych jako zaburzenie i uraz tkanek spowodowany przerwaniem powierzchownych naczyń limfatycznych i żylnych podczas operacji chirurgicznej w obrębie dołu pachowego.

Czas terapii tego ”sznura” trwał tylko 20 min., więc taki efekt można uzyskać już po jednej wizycie.

fizjoterapia onkologiczna lublin